Kalite Nedir?

KALİTE NEDİR? 

  • Kullanıma uygunluktur. (Dr. J.M.JURAN) 
  • İhtiyaçlara uygunluktur. (P.B.CROSBY) 
  • Herkesin kendi farkındalığına göre kalitenin tanımı ve önemsendiği yönü farklılıklar göstermekle birlikte; müşteri memnuniyetidir, tedbirdir, esnekliktir, verimliliktir, bir programa uymaktır, müşteri şartlarına cevap verebilmektir ve etkili olabilmektir. Kimileri için yaşam tarzı, hayat felsefesidir.
  • Ürün ya da hizmeti ekonomik bir yoldan üreten ve tüketici isteklerine cevap veren bir üretim sistemidir. (JIS-Japon Sanayi Standartlar Komitesi)
  • Bir ürün veya hizmetin belirlenen ya da olabilecek ihtiyaçları karşılama kabiliyetine dayanan özelliklerin toplamıdır. (ISO 8402 - TSE 9005)
  • Bir hizmetin veya ürünün isteklere uygunluk derecesidir. (EOQC -Avrupa Kalite Kontrol Organizasyonu)
  • Kalite, bir ürün veya hizmet ile ilgili özelliklerin belirlenen veya olabilecek ihtiyaçları karşılama derecesidir. Bir ülkenin kalkınmışlık düzeyinin en inandırıcı delili, kuşkusuz ürettiği mal ve hizmetlerin kalitesidir. Kalite esnekliktir. Talepleri karşılamak için değişmeyi göze almak ve bu konuda istekli olmaktır. Kalite etkili olmaktır. İşleri çabuk, doğru ve zamanında gerçekleştirmektir. Kalite bir yatırımdır. Uzun dönemde bir işi ilk defada doğru olarak yapmak, hatayı sonradan düzeltmekten daha ucuzdur.
  • Mal ve Hizmet kalitesi ya da Ürün Kalitesi genelde ifade edilir. Çıktı kalitesi ise bir sonuçtur. Başlıca unsurlar Liderlik, Donanım İnsan, İletişim, Süreçi Hedefler ve Sistem Kalitesi vb sıralanabilir.

 

KALİTE KAVRAMLARI NELERDİR?

Sistem: Birbirleriyle ilişkili veya etkileşimli elemanlar takımı.

Yönetim Sistemi: Politika ve hedefleri oluşturma ve bu hedefleri başarma sistemi.

Kalite Politikası: Bir kuruluşun geleceğe yönelik vizyon ve misyonunun üst yönetim tarafından resmi olarak duyurulduğu, standart koşullarına uygunluğunu, memnuniyeti ve iyileşmeyi sürekli kılan, kalite hedefleri ve eğilimleri konusunda yönetimin verdiği taahhütlerdir.

Yönetim: Bir kuruluşun idare ve kontrolü için koordine edilmiş faaliyetler

Üst Yönetim: Bir kuruluşu en üst seviyede idare ve kontrol eden kişi veya kişiler grubu.

Kalite Yönetimi: Bir kuruluşun kalite bakımından idare ve kontrolü için koordine edilmiş faaliyetler.

İş Tanımı: Kurumsal Amaçların başarılabilmesi ve gerçekleştirilmesi gereken kurum ve/ veya birim bazındaki işlere yönelik açıklamalar, tanımlamalar ve bilgiler

Görev Tanımı: İşi yapan personelin niteliklerini,, görev ve sorumluluklarını ortaya koymak üzere yapılan açıklamalar, tanımlamalar ve bilgiler

Düzeltici Faaliyet: Ortaya çıkan uygunsuzluk veya müşteri şikâyetlerinin gerçek sebebini araştırarak tekrarını önlemek için yapılan faaliyetlerdir.

Sürekli İyileştirme: Şartların yerine getirilmesi yeteneğini arttırmak için tekrar edilen faaliyetler.

Etkinlik: Planlanmış faaliyetlerin gerçekleştirilmesi ve planlanan sonuçlara ulaşılma derecesi

Verimlilik: Elde edilen sonuçlar ve kullanılan kaynaklar arasındaki ilişki.

Proses (Süreç): Girdileri alıp bir çıktıya dönüştüren her bir aktivite veya operasyon proses (süreç) olarak isimlendirilebilir. Bir prosesin çıktısı genellikle bir sonraki prosesin girdisi olarak sistemi etkileyecektir. Bir kuruluşta proseslerin sistematik tespiti ve yönetimi proses yaklaşımı olarak ifade edilir. Revize edilen standart proses yaklaşımını esas almıştır.

ISO: 1947 yılında kurulan ve yaptığı standardizasyon çalışmaları sonucu sanayiye, ticarete ve tüketicilere katkılar sağlayan ISO (International Organization for Standardization) Uluslararası Standard Organizasyonudur.

Belgelendirme: Sistemin belirli bir Standard veya teknik düzenlemeye uygun olduğunun yazılı olarak üçüncü taraf (bağımsız) bir kurum veya kuruluş tarafından deklere edilmesi ve belirlenmesi faaliyetidir.

Uygunsuzluk: Standardın öngördüğü bir şartın yerine getirilmemisidir.

Form: Kuruluşun faaliyetlerini yerine getirebilmek için kullandıkları kayıt araçlarıdır.

Prosedür: Yönetsel düzeydeki işlerin tarif edildiği dokümandır.

Talimat: Operasyonel düzeydeki uygulamaların tarif edildiği dokümandır.

Dış Kaynaklı Doküman: Kuruluşun faaliyetlerini gerçekleştirmede ihtiyaç duyduğu, dış kurum/kuruluşlar tarafından hazırlanan (ör: Müşteri Dokümanları, Kataloglar, ISO 9001 Standardı) ve Çalışma Sistemi İçerisinde Kullanılması Gereken Dokümanlardır.

 

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ  (KYS ) NEDİR?

 Kalite Yönetim Sisteminin 4 temel şartı vardır.

Mevzuat, Kurumsal Şartlar, Müşteri ( Vatandaş ) Şartları ve Standart Şartları olarak özetlenebilir.

  • Bir kuruluşun kalite bakımından idaresi ve kontrolü için gerekli yönetim sistemidir. Kurulacak ve sürekli yürütülecek bu sistem sayesinde iç ve dış beklentilerin karşılanması ve sürekli olarak iyileştirme sağlanması hedeflenmektedir.
  • Bir kuruluşu kalite açısından yönlendiren ve kontrol eden, Mal ve Hizmet üretiminde sürekli iyileşmeyi hedefleyen yönetim sitemidir.
  • Bir kuruluşu başarılı bir şekilde yönetmek için, sistematik ve şeffaf yönetim sanatıdır.

 

KYS PRENSİPLERİ Öncelik Sırasına Göre

  • Müşteri Odaklılık
  • Liderlik ( Strateji, Politika, Kaynak)
  • Personelin Bağlılığı, Kişilerin katılımı
  • Proses Yaklaşımı
  • Sürekli İyileştirme
  • Kanıt Esaslı Karar Verme Gerçekçi Yaklaşım
  • İlişki Yönetimi  

 

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNE (KYS)  NEDEN İHTİYAÇ VARDIR.

 Kurumun Organizasyon Yapısının, Rollerinin, Görevlerinin, Yetki ve Sorumluluklarının; Müşteri Bağlantı noktalarının, İşleyişinin ve Çalışma sonuçlarının;

  • Görülebilir ve İzlenebilir,
  • Ayırt Edilebilir,
  • Kişiden Bağımsız,
  • Şeffaf,
  • Ölçümlenebilir,
  • Raporlanabilir,
  • İşletilebilir,
  • Sürekli Kendini iyileştirebilen bir yapıya kavuşturulması için KYS ihtiyaç vardır.

 

TS EN ISO 9001 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİNİN KURUMUMUZA KAZANIMLARI

  • Kurumsal hafızanın korunması
  • Kurum kültürünün oluşumu
  • Kurumsal imaja pozitif katkı sağlaması,
  • Uluslararası geçerliliği olan belge olması nedeni ile uluslararası tanınabilirlik
  • Daha şeffaf yönetim anlayışının olması,
  • Dokümantasyon bazında ortak dilin konuşuluyor olması,
  • İnsan kaynakları, alt yapı vb
  • Daha gerçekçi Kalite Hedefleri ve Süreç Hedeflerinin belirlenmesi ve gerçekleşme % lerinin tespit edilmesi ve izlenmesi
  • Risk/Fırsat Yönetimin sağlanması
  • Sürekli gelişme ve İyileşmeye potansiyeline açık olması,
  • Yapılan Anketler ile Memnuniyet ve Beklentilerden haberdar olunması
  • KYS veri tabanının oluşturulması

 

KALİTE VE KALİTE YÖNETİM SİSTEM KONULU SIK SORULAN SORULAR-CEVAPLAR

Kuruluş İçinde Tüm Çalışanların Kalite Politikasını Bilmesine Gerek Var mıdır?

Kalite politikası kuruluşun vizyonu, misyonunu en iyi ifade eden bir tanımlamadır. Kaliteyi doğrudan etkileyen özellikle politikanın uygulanmasından sorumlu yönetim kadrosu başta olmak üzere her kademe çalışanın kalite politikasını ve bu kapsamda üzerine düşen görev, yetki ve sorumlulukları bilmesi gereklidir.

 

Belgelendirme Sonrası Dış Tetkikler Ne Şekilde Yürütülür?

Belge alındıktan sonra takip eden 3 yıl içerisinde yılda en az 1 kez olmak üzere gözetim tetkikleri gerçekleştirilir. Bu tetkikler haricinde gerek duyulduğunda (uygunsuzluklar tespit edildiğinde) 4 - 6 aylık sıklıklar ile tekrarlanabilmektedir.

 

 Risk Yönetiminin Faydaları Nelerdir?

  • İdarelerin ve birimlerinin performanslarının artırılmasına ve hedefledikleri kilit sonuçlara ulaşmasında daha etkili olmalarına katkı sağlamak.
  • •Karar alma mekanizmalarının güçlendirilmesini sağlamak
  • •Sunulan hizmetlerin sürekliliğinin ve kalitesinin artmasına yardımcı olmak.
  • •Kaynak tahsisinde etkinliği artırmak.
  • •Olası kayıpları azaltmak, maliyetleri düşürmek.
  • •Hesap verebilirliği artırmak.
  • •Mevzuata ve düzenlemelere uygunluğu sağlamak.
  • •Kamuoyunda daha olumlu bir imaj oluşturmak.  

 

Kalite Yönetim Sistemi Dokümanlarımız Nelerdir?

Çalışma Programı

Kalite El kitabı

Hedefler

Prosedürler / Süreçler

Talimatlar

Formlar

Planlar

Standartlar

Listeler

vb.

 

İç Tetkik Nedir ve Hangi Periyotlarda Gerçekleştirilir?

İç tetkik ISO 9001 standardı gereği yürütülen, sistemin kuruluş içerisindeki etkinliğini ölçmek ve gerekli tedbirlerin alınmasını sağlayan incelemedir.

Tetkikte amaç "Üzüm yemektir, bağcıyı dövmek değil. Elbirliği ile zayıf ve geliştirilecek yanların objektif olarak tespiti, oluşabilecek problemlerin önceden tahmini ve sistemin geliştirilmesi amacıyla gerçekleştirilir.

Denetim periyodu, faaliyetin ürün kalitesi açısından kritikliği ve geçen dönemlerde yaşanan problemlerin derecesi " sayısı doğrultusunda azalıp artabilmektedir. Ancak sorunsuz bir faaliyetin dahi tutarlılığının gözlenmesi açısından yılda en az bir defa denetlenmesi faydalı olabilir.

 

KALİTE İLE İLGİLİ BAZI GÜZEL SÖZLER

 "Kötümser yalnız tüneli görür,

İyimser tünelin sonundaki ışığı görür,

Gerçekçi tünelle birlikte hem ışığı hem de gelecek treni görür.” J. HARRİS

 

 Bir araya gelmek bir başlangıçtır. Bir arada kalmak gelişimdir. Birlikte çalışmak ise bir başarıdır. Henry FORD

 

 Kalite hem bireysel, hem de grup çalışma ruhunu geliştirir. ARMAND V. FEİGENBAUM

 

 Duyduğumu unuturum, gördüğümü hatırlarım, yaptığımı anlarım. ÇİN ATASÖZÜ

 

KAYNAK. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/kalite-koordinatorlugu

Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü Kalite Koordinatörlüğü TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Dokümantasyon Sistemi